Książka na talerzu #1: "Smaki polskie, czyli jak się dawniej jadało"


Mikołajki minęły pod znakiem prezentów, część dostałem, część kupiłem w myśl zasady, że kto kupi mi lepszy prezent niż ja sam :D Książkę Andrzej Kozioła "Smaki polskie, czyli jak się dawniej jadało" otrzymałem w prezencie od sklepu Sklep.Deon.pl. Czy jest bardziej wdzięczny podarek niż książka? Kwiatów nie zjesz, a szybko zwiędną, jedzenie zjesz, ale cieszysz się nim krótko. Książkę dostaniesz i będziesz mógł do niej wracać kiedy tylko chcesz.



"Historia ma nie tylko polityczny, bitewny wymiar. Nie tylko szumi sztandarami, ale także pełna jest kuchennych odgłosów - zupy pyrkoczącej w wielkich garnkach, pieczeni skwierczącej na żywym ogniu. Historia pachnie laurem wieńczącym skronie bohaterów, tym samym laurem, który przydaje aromatu potrawom[...]" - cytat z książki.
Już pierwsze strony dają nam gwarancję, że autor poważnie potraktował temat polskiej kuchni. Książka zawiera masę starych, bardzo starych przepisów, które okraszone są komentarzem, raz zabawnym, a raz pouczającym. Pełno w niej nawiązań do literatury polskiej.

Nie wiem czy wiecie, inaczej... jestem pewny, że nie wiecie, że na maturze ustnej z języka polskiego miałem prezentację na temat "Motyw stołu w literaturze", teraz po przeczytaniu tej książki tak żałuję, że nie miałem jej wcześniej, tak by mi pomogła, a tak to męczyłem się sam ;)

Smaki polskie to swego rodzaju podróż w przeszłość. Dowiecie się z niej między innymi tego, jaką kuchnię wolał Mickiewicz, Tuwim czy Rej, że barszcz to nie znowu taka stara zupa, co ma wspólnego Józef Piłsudski z flakami w Brześciu, gdzie w Krakowie zjecie bigos nie tylko bezpieczny dla układu pokarmowego, ale też po który wrócicie w przyszłości i dużo więcej.

Jeżeli chodzi o czysto techniczny opis książki, to podzielona jest ona na kilkanaście typów potraw np. bigosy, ryby, miody, kawy... Co jest warte dodatkowego podkreślenia to ilustracje Wojciecha Kowalczyka, które są według mnie mistrzostwem świata. Bardzo fajna też jest oprawa graficzna, proste strony wzorowane na nico leciwy papier, twarda okładka. Tak się zastanawiam, czy mogę ją Wam polecić na prezent dla bliskich... pewnie że tak!


SMAKI POLSKIE CZYLI JAK SIĘ DAWNIEJ JADAŁO
Z przepisami do wykorzystania we współczesnej kuchni 
autor: Kozioł Andrzej
Wydawnictwo WAM
Sklep.Deon.pl

Pozdrawiam i życzę smacznego czytania :D
Kacper T. ;)

Komentarze

Prześlij komentarz

Na moim blogu nie ma moderowania komentarzy, czasami zdarza się tak, że system ich nie publikuje. Te wulgarne są usuwane przeze mnie z automatu.